Dnes máme tip na SOUBOR HER, u kterých si s dětmi procvičíte různé dovednosti a nebudete potřebovat nic speciálního. Stačí mít neprůhledný pytlík a posbírat do něj doma několik drobných předmětů. 🙂
S takovým pytlíkem plným drobností se dá vymyslet mnoho aktivit. V tomto článku se můžete některými inspirovat. První aktivitou je TŘÍDĚNÍ. Třídit věci z pytlíku můžete podle různých kritérií: barva, materiál, velikost, tvar, počáteční písmeno… Záleží, s jak starými dětmi hrajete. 🙂
Další hrou procvičíte HMAT. Jeden hráč má zavázané oči, vytáhne jeden předmět z pytlíku a hádá, o co se jedná. Případně řekneme, co má hráč vytáhnout a musí konkrétní předmět poznat po hmatu.
Můžete hrát také PEXESO. Stačí dát do pytlíku dvojice stejných předmětů nebo zvolit nějaký ZNAK, který bude spojovat různé předměty (např. STEJNÁ BARVA).
Aktivita se dá využít i pro hry na ROZVOJ ŘEČI. Třeba HMATOVÉ HÁDANKY. Dítěti popíšeme některý z předmětů v pytlíku a jeho úkolem je uhádnout, o co se jedná a vytáhnout to po hmatu. Druhá varianta hry je opačná: Předmět nejdříve vytáhne, poté ho popíšeme a druhý hráč hádá, o co se jedná.
Další hrou na rozvoj řeči je VYPRÁVĚNÍ PŘÍBĚHU. Hráči jeden po druhém vytahují jeden předmět za druhým a každý z nich vypráví část příběhu podle své fantazie, do kterého zakomponuje daný předmět. Místo příběhu mohou hráči vytvořit i BÁSNIČKU. Pokud se vám v pytlíku sejdou vhodné předměty (což můžete na začátku ovlivnit), můžete si s jejich pomocí převyprávět i známou POHÁDKU. Nám to zrovna vyšlo na pohádku O BUDULÍNKOVI. 🙂
Při popisu věcí si můžete s dětmi také procvičovat různé pojmy, např.ty, které označují vlastnosti předmětů a můžete třeba hledat PROTIKLADY (např.Co je měkké/tvrdé, malé/velké, bílé/černé…).
Můžete si také zahrát hry na PAMĚŤ. Hráč má za úkol osahat si předměty v pytlíku a následně vyjmenovat ty, které si zapamatoval. Jednodušší varianta je, že několik předmětů vytáhneme a hráči si je prohlédnou a po chvíli je zakryjeme a hráči je vyjmenovávají.
Jako další aktivity, k nimž můžete VĚCI V PYTLÍKU využít, nás napadly tyto: PŘINÉST VĚC STEJNÉ BARVY z místnosti, PŘIŘAZOVAT PŘEDMĚTY z pytlíku k jejich NÁZVŮM na papíře, případně obkreslovat jejich OBRYSY nebo si s předměty zahrát DIVADLO.
VĚCI V PYTLÍKU poskytují mnoho možností, jak si s nimi hrát. Výběrem předmětů můžete ovlivnit ráz aktivit. Obsah pytlíku můžete také jednoduše obměňovat. Místo předmětů do něj můžete vložit také různé obrázky či kartičky (pexeso/fotky členů rodiny či kartičky s úkoly). Dají se vytvořit i „tématické“ pytlíky, do nichž dáte předměty, týkající se konkrétní oblasti a navázat pak aktivitami. Záleží na vaší kreativitě a konkrétních potřebách.
Příjemnou zábavu. 🙂