V dnešním článku bych se chtěla zastavit nad tématem “Děti a hudba”. Chtěla bych dát dohromady pár tipů, jak toto téma uchopit. Většina informací z článku je všeobecně známá, ale myslím si, že někdy není na škodu některé věci zopakovat. 🙂 Třeba proto, abychom se nad daným tématem znovu zamysleli. V článku najdete také několik nápadů, jaké konkrétní AKTIVITY můžete s dětmi praktikovat. Blíží se Vánoce, které jsou ideální dobou pro zpívání a hraní koled, tak třeba vám tento článek přijde vhod.

Nejznámější české a moravské koledy

U nás doma je hudba součástí každodenního života. Často si zpíváme a hrajeme. Hudba nám dělá radost a jsem moc ráda, že syn už od malička o hudbu projevuje zájem. Věřím, že jednou se jí bude chtít věnovat více a že mu bude dělat radost i v dospělosti.

Podle mě úplně nezáleží na tom, zda je nebo není rodič hudebník nebo zda má hudební sluch. Pro to, aby si děti vytvořily k hudbě pozitivní vztah, to úplně nutné není. Co se tedy podle nás dá udělat pro to, abychom tento pozitivní vztah k hudbě v dětech nastartovali?

Poslech hudby

  • poslech hudby je základní činností, která děti vede k vytvoření základního vztahu k ní
  • základem je zpívat (klidně už miminku v bříšku během těhotenství a klidně i falešně :-)), následně pouštět písničky
  • s nejmenšími dětmi doporučujeme dát přednost poslechu písní z CD místo z YouTube, protože je zbytečně může obraz odvádět od hudby – ještě neumí tak jako dospělí jen poslouchat a nedívat se přitom na obrazovku – je škoda, když si děti spojují písničky jen s daným videem – omezuje to jejich představivost i schopnost poslouchat
  • při výběru CD nebo konkrétních písní doporučujeme poslechnout si předem ukázky, abychom vybrali kvalitní hudbu – při výběru se soustřeďte především na to, jestli jsou zvuky příjemné na poslech – zda jsou doprovody nahrané na skutečné hudební nástroje nebo jsou to “umělé” zvuky, také samotný zpěv by měl být příjemný na poslech
Rytmické nástroje

Rytmické nástroje

  • všechny děti už od nejmenších batolat baví ťukat, cinkat, klepat a takto doprovázet písně
  • rytmické nástroje můžete koupit (doporučujeme třeba tuto sadu od Djeco), ale mnohé i jednoduše vyrobit, případně využít i obyčejné předměty z domácnosti 🙂
Doma vyrobená dešťová hůl

Další hudební nástroje

  • kromě rytmických hudebních nástrojů, doporučujeme rozšířit vaši sbírku i o další nástroje, které dětem pomohou přiblížit se k hudbě
  • pokud na něco sami hrajete a máte daný nástroj doma, je to jednodušší, ale i když nejste zrovna hudebníci, neznamená to, že by jimi nemohly být vaše děti a že vás hudební nástroje musí úplně minout
  • v každém případě doporučujeme zainvestovat do kvalitního xylofonu – na ten dokáží hrát i ti, kdo neznají noty, a tak dětem základní melodie písniček zprostředkovat – xylofon doporučujeme kupovat jen v hudebninách, aby byl dobře naladěný, jinak se naše snaha může minout účinkem
  • zde najdete inspiraci, jak rychle a jednoduše vytvořit noty na xylofon
  • z dalších nástrojů se určitě doma neztratí zobcová flétna, do které děti s oblibou pískají
  • pokud to chcete vzít vážně, tak určitě doporučujeme pořídit nějaké základní klávesy nebo kytaru či ukulele – taktéž z hudebnin (tady už je lepší, když rodiče alespoň noty znají)
Noty na xylofon

Zpěvníky

Písničky pro malé zpěváčky

Tak to by byl takový “teoretický” úvod a teď přichází čas na praktické tipy na hudební AKTIVITY S PÍSNIČKAMI. 🙂 Uvádím pro přehlednost jen dva příklady aktivit. Níže je odkaz na soubor, kde jich je mnohem více pohromadě. 🙂

Písnička jako příběh

Každá písnička vypráví nějaký příběh. Někdy se stává, že děti slova písně dobře znají, ale úplně jejich významu nerozumí. V takovém případě je dobré převyprávět jim děj písně jako pohádku. V celých větách a případně i s nějakým dovysvětlením.

Příklady:

Když jsem husy pásala

  • píseň můžeme spojit s vysvětlením toho, jak děti v dřívějších dobách pásly husy a co to obnášelo

Běží liška k Táboru

  • text písně můžeme s dětmi rozebrat a vysvětlit jim, že Tábor je město, říct jim, k čemu se používá zázvor, apod.

Pro starší děti: 

Zahraj si na žurnalistu

Vybereme jednu konkrétní píseň. Děti rozdělíme na skupiny a každé skupině žádáme že úkol sepsat děj vybrané písně tak, aby odpovídal konkrétnímu literárnímu žánru (drama, pohádka, reportáž…).

CD ke zpěvníku

Všechny nápady na AKTIVITY S PÍSNIČKAMI si můžete stáhnout zde v jednom souboru. 🙂

Tolik tedy náš dnešní článek o dětech a hudbě. Věříme, že jste si v něm našli něco, co vás oslovilo a budeme rádi za vaše další nápady k tomuto tématu. 🙂