Hry a pomůcky pro batolata (1-2 roky)

Období mezi prvním a druhým rokem u dětí mám moc ráda. Mám ráda tu batolecí roztomilost, bezprostřednost, pokusy o první slova, komunikaci gesty, první uvědomování si sebe sama, radost z maličkostí a také tu nekonečnou zvídavost a radost z toho, že se jim něco povede. Toto období právě prožívám s naší Markétkou, a tak jsem se rozhodla sepsat článek s tipy na aktivity a pomůcky, které jsou u nás aktuální.

Pomůcky pro batolata

V období mezi prvním a druhým rokem děti ZDOKONALUJÍ PRÁCI RUKY a ZLEPŠUJÍ JEMNOU MOTORIKOU. Je dobré nabídnout jim aktivity, které jim umožňují tyto dovednosti rozvíjet. K tomu poslouží různé VHAZOVÁNÍ, VKLÁDÁNÍ či NAVLÉKÁNÍ. Spoustu takových pomůcek jednoduše vyrobíte doma. Jen je třeba myslet na to, že v tomto věku některé děti stále rády strkají věci do pusy, takže musíme dávat pozor na příliš drobné předměty, které by mohly vdechnout. Příkladem hry na principu VHAZOVÁNÍ je VKLÁDÁNÍ BAREVNÝCH TYČINEK DO DÓZY. Do víčka jsme provrtali malý otvor, kterým dítě vkládá tyčinky dovnitř. Tyčinky jsou z e-shopu Učení je radost, odkud jsme se také inspirovali touto aktivitou.

Vhazování barevných tyčinek

Jednou z dalších oblíbených aktivit je NAVLÉKÁNÍ KORÁLKŮ NA TYČKY. Martínek ho nazval „OVOCNÉ ŠPÍZY“.  🙂 Využila jsem k nim velké dřevěné korálky z motorického labyrintu z IKEA, který u nás moc v kurzu nebyl. A tak jsem ho rozebrala a použila z něj jen ty korálky. Navlékáme je na paličky od xylofonu. Baví to obě děti. 🙂

Navlékání korálků

POZNÁVÁNÍ BAREV u dětí začíná tím, že dokáží PŘIŘADIT dva PŘEDMĚTY STEJNÉ BARVY K SOBĚ. Všimla jsem si, že Markétka u úklidu pastelek začala hledat vršky pastelů podle barvy, a tak jsem to vyhodnotila tak, že začíná BARVY VNÍMAT. Kromě přiřazování vršků na fix stejné barvy můžete také pokládat PASTELKY NA BAREVNÉ KARTIČKY nebo tyto průhledné kartičky od Juchuu (viz foto).

Kartičky Juchuu a pastelky

Druhým krokem k samotnému poznávání (a pozdějšímu pojmenovávání) barev je TŘÍDĚNÍ PŘEDMĚTŮ PODLE BARVY. K procvičování tohoto jsem využila NEVYLITELNÉ KELÍMKY NA VODU. Mají barevné vršky s kulatými otvory, do kterých se dají skvěle vhazovat drobné předměty stejných barev. Můžete využít barevné vatové nebo dřevěné kuličky. My jsme použili tyto DŘEVĚNÉ VÁLEČKY, které máme k adventní spirále.

Nevylitelné kelímky a dřevěné válečky

Oblíbenou pomůckou malých dětí jsou MAGNETKY. Ty se dají jednoduše vyrobit ze samolepící magnetické fólie (myslím tuto) a jakéhokoliv obrázku nebo RODINNÝCH FOTOGRAFIÍ. Stačí vybraný motiv podlepit fólií.

DIY magnetky

Téma RODINA je také velmi aktuální. Mezi prvním a druhým rokem se děti učí POZNÁVAT ČLENY RODINY. Je vhodné vyrobit jim nějakou pomůcku s jejich FOTOGRAFIEMI. Jeden příklad za všechny je MŮJ DŮM Z KARTONU. Podrobně popsaný je tady.

Můj dům

Batolátka jsou také nadšenými POMOCNÍKY V DOMÁCNOSTI. Konkrétně téma POMOC v KUCHYNI by vydalo na samostatný článek. Zmíním jen některé základní věci. U obou dětí se nám osvědčila UČÍCÍ VĚŽ. Na trhu je jich spousta. Stačí zadat do Googlu a vybrat si. 🙂 Co se týče těch menších pomůcek, malí kuchaři a kuchařky se budou cítit dobře v KUCHAŘSKÉ ZÁSTĚRCE a doporučuji pořídit jim také nějaké REÁLNÉ, ale BEZPEČNÉ pomůcky (vařečku, malý váleček, aj.).

Kuchyňské pomůcky pro batolata

I s těmi nejmenšími dětmi můžete začít TRÉNOVAT KRÁJENÍ. Nepostratelnou pomůckou je VLNKOVANÝ KRÁJEČ. Ten je jednou z nejpoužívanějších u nás. Dále můžeme doporučit DŘEVĚNÝ NŮŽ. V originále je určený na máslo, ale zvládne toho mnohem víc. U nás je také oblíbený KRÁJEČ NA JABLKA, ale ten tedy jen s dohledem, protože je zespodu ostrý. Největší výběr kuchyňských pomůcek pro děti najdete na e-shopu Samostatné dítě. Tam určitě doporučujeme nakouknout.

Kuchyňské pomůcky vhodné pro děti

Batolátka mají také ráda ŘÍKANKY, PÍSNIČKY a ZVÍŘÁTKA. Můžete to spojit do jedné aktivity a HLEDAT KONKRÉTNÍ ZVÍŘÁTKA v OBLÍBENÝCH KNÍŽKÁCH. Děti se v tomto věku učí poznávat zvířata PODLE ZVUKU, který vydávají. Když tyto zvuky od nás často slyší, přirozeně je začnou napodobovat a tím postupně rozvíjet svoji počínající slovní zásobu.

Říkanky a zvířátka

Poslední téma, kterého se dotknu, jsou GEOMETRICKÉ TVARY. V tomto věku je děti ještě nedokáží pojmenovat, ale můžete jim pomoci ROZVÍJET PŘEDSTAVIVOST. Třeba jednoduchou pomůckou z kartonu, díky níž se děti učí PŘIŘADIT TVAR K JEHO OBRYSU. Z kartonu vyřežeme tvary a nabarvíme je. Na podklad obkreslíme jejich obrysy. Obojí k sobě připevníme suchými zipy a děti se učí přiřazovat je.

Přiřazování tvarů k obrysům

V závěru článku přidávám ještě několik tipů na KUPOVANÉ POMŮCKY vhodné pro batolata, které jdou u nás doma oblíbené. Parník s komínky máme odsud. Navlékací myška je odsud. Vkládačka tvarů a vrstvená kruhová vkládačka jsou odsud.

Kupované pomůcky pro batolata

Tolik náš dnešní obsáhlejší článek, ve kterém jsem nabídls množství aktivit pro děti od 1 do 2 let. Doufám, že jste si v něm našli něco, co s dětmi využijete. Přejeme příjemnou zábavu při tvoření i hraní. 🙂